KÍNH GỬI QÚY ANH NKT VÀ ANH ĐOÀN VĂN KHÁNH !
MINH MẪN ĐÃ GIAO XONG QUÀ CÁC ANH NKT, GỬI CHO ANH EM THƯƠNG BINH 219 . VÌ CHÚ TRẦN HÙNG HẢI ĐI QUẢNG TRỊ VỀ TRỄ, NÊN MINH MẪN CHƯA TIỆN GỬI ĐẾN CÁC ANH BẢNG KÝ NHẬN.
NAY ĐÃ ĐỦ CHỮ KÝ MINH MẪN GỬI ĐẾN CÁC ANH.
MINH MẪN THAY MẶT CÁC ANH EM PĐ 219 NÓI CHUNG , CÁC ANH EM THƯƠNG BINH 219 NÓI RIÊNG ,GỬI ĐẾN CÁC ANH LỜI CÁM ƠN CHÂN THÀNH, MÀ CÁC ANH LUÔN NGHĨ ĐẾN NHỮNG TÌNH NGHĨA NĂM XƯA...ĐÃ QUAN TÂM ĐẾN ANH EM
MINH MẪN 219
Monday, June 28, 2010
Friday, June 25, 2010
THƯ MỜI HỌP MẶT KHÔNG ĐOÀN 51
KQ Anh va KQ Thon tu Portland Oregon se ve tham du
Với lời ngỏ ý chân tình của cựu Đ/Tá Đặng Văn Phước, Không Đoàn Trưởng KĐ51CT, Cựu Thiếu Tá KQ Tôn Thât Khánh tình nguyện đứng ra tổ chức một buổi họp mặt cho tất cả các huynh đệ thuộc KĐ51. Buổi họp mặt thân tình nhằm kiểm điểm những con mat của gia đình KĐ51 và những trao đổi ân tình sau thòi gian dài không gặp.
Kính mời tất cả các huynh đệ thuộc KĐ 51 và thân hữu tham dự
NGÀY TỔ CHỨC:
02 THÁNG 07 NĂM 2010,
TẠI: NHÀ HÀNG PARACEL SEAFOOD
15583 BROOKHURST ST.
WESTMINSTER, CA 92683
TEL. 714-755-3077
THỜI GIAN:
TỪ 06:00 PM ĐẾN 12:00 PM
GIÁ TIỀN: $35. MỘT NGƯỜI
Liên lạc giữ chổ trước và chi phiếu tham dự hoạc yễm trợ cho buổi họp mặt xin gữi về Ban Tổ Chức:
Ton That Khanh
PO BOX 8232,
Fountain Valley, CA 92708
714-657-9232
Ban Tổ Chức Kính Mời
Wednesday, June 2, 2010
Friday, May 28, 2010
Friday, May 21, 2010
Câu Chuyện Của Kingbee Trần Ngọc Thạnh
LITTLE SAIGON - Trong số báo đề ngày thứ Ba, 27-4-2010, nhâït báo Viễn Đông đã đăng tải câu chuyện của Thiếu tá Phi công Trần Ngọc Thạnh, Phi Đoàn 219, lái chiếc trực thăng UH1 chở theo 39 thân nhân của các quân nhân Không quân, bay từ Côn Sơn ra hàng không mẫu hạm USS. Midway vào ngày 28-4-1975. Sau câu chuyện này, người sĩ quan không lực VNCH còn kể cho chúng tôi nghe một câu chuyện rất ly kỳ về người con gái của ông mất tích tại New York. Sau ba năm lặn lội tìm kiếm, kết quả ông gặp lại con và cháu, trong hoàn cảnh hết sức bi thương. Câu chuyện do Thiếu Tá Thạnh kể rất nhiều tình tiết khá ly kỳ, nên chúng tôi viết lại trong hai số báo liên tiếp. Chuyện bắt đầu như sau.
Ông bà Trần Ngọc Thạnh có bốn người con và ông bà hiện đang cư ngụ tại Nam California. Cẩm Tú là người con gái bị mất tích tại New York. Cô học Tiểu và Trung học tại Nam Cali. Trong thời gian học trung học, Cẩm Tú thuộc loại học sinh giỏi lại được trời ban cho một nhan sắc mặn mà.
Sau khi tốt nghiệp trung học, Cẩm Tú được học bổng và lên học đại học, tốt nghiệp tại đại học USC về môn Sinh học Y khoa và Anh ngữ. Sau đó Cẩm Tú vào một trường Y Khoa tại Maryland. Tại đây cô được một bác sĩ mổ óc giỏi làm thầy dạy và nhờ Cẩm Tú biên soạn giúp cho cuốn sách hướng dẫn giải phẫu óc của ông, mà các bác sĩ mổ óc thời đó đều phải dùng. Chính vị bác sĩ này nói, nếu không có những người tiếp tay với ông như Cẩm Tú, thì cuốn sách không thể thành hình. Trong lúc đó, Quỳnh Giao, người chị cả làm Dược sĩ tại Bellevue Hospital ở New York.
Mất tích con gái
Năm 2000, Quỳnh Giao tìm được công việc tốt tại California nên chuyển về Cali làm việc. Cẩm Tú thấy vậy cũng tính về thăm bố mẹ trong dịp hè. Cô nói điện thoại với mẹ: “Mẹ ơi, con đi chơi một vòng rồi con về nghe mẹ”. Nhưng Cẩm Tú đi luôn, không còn nghe tăm hơi đâu nữa. Bố mẹ rồi chị, rồi em ở nhà cuống lên, đi tìm khắp nơi khắp chỗ, ròng rã ba năm trời, không một tín hiệu nào sáng sủa!
Trong thời gian này, ông Trần Ngọc Thạnh kể: “Bà xã tôi đau khổ vô cùng, tự nhiên mất đứa con gái ngoan hiền lại học hành giỏi giang, tương lai đầy hy vọng; bả khóc hoài, không ngày nào không khóc. Đứa con gái út tên là Elizabeth học cũng rất giỏi, nên được tuyển vào đại học UC Berkeley. Tôi cũng đi làm, thành ra bả càng cảm thấy cô đơn, càng khóc dữ”. Ông Thạnh cho biết, ông cũng đau khổ lắm chứ, nhưng là trụ cột gia đình, không lẽ cũng cứ than khóc hoài như vợ, nên đành phải nén nỗi đau trong lòng đi làm, vừa để khuây khỏa, vừa có tiền nuôi sống gia đình và lo cho con gái út học hành.
Chuyện buồn khổ của gia đình cứ như thế kéo dài, hai ông bà không ngờ rằng người con gái đầu, cô Quỳnh Giao rất thương cha mẹ, thương em. Quỳnh Giao âm thầm liên lạc hết cơ quan này đến cơ quan kia, hết người thân đến bạn bè khắp nơi, để dò la tin tức em mình, nhưng không hề cho bố mẹ biết.
Bỗng một hôm, Quỳnh Giao gọi cho bố: “Ba ơi, con có tin mừng, có thể là tìm ra được Cẩm Tú rồi ba”. Đang trong lúc buồn khổ, tuyệt vọng, hai ông bà nghe được tin như vậy thì mừng rỡ hết sức. Chưa kịp hỏi, Quỳnh Giao nói: “Con có người bạn đang làm tại Sở Xã Hội bên Đức, nó mới fax cho con cái copy Driver License của Cẩm Tú, bây giờ ba phải chuẩn bị đi với con qua Đức”.
Lên đường qua Đức tìm con
Sau khi Quỳnh Giao cho biết tin tìm ra tung tích của Cẩm Tú, ông Trần Ngọc Thạnh sắp xếp công việc, xin nghỉ một thời gian để đi Đức. Lúc này là sau vụ 911, nên mọi sự di chuyển, nhất là bằng đường hàng không vô cùng khó khăn. Ai đã có dịp đi du lịch hay di chuyển trong thời gian này thì đều biết. Hai cha con ông Thạnh mua vé từ Los Angeles đi Munich, nhưng không có chuyến nào đi thẳng tới Munich, chỉ có chuyến bay đi Frankfurt thôi. Khi máy bay đáp xuống Frankfurt, lại phải đi xe lửa về Munich. Hai cha con ông Thạnh mang tâm trạng bồi hồi khôn tả, không biết có thật sự được gặp con, gặp em hay không và gặp trong hoàn cảnh nào?
Ông Thạnh nói: “Tôi rất may mắn có người con gái lớn xông xáo, nó lo mọi chuyện, tôi chỉ biết đi theo nó thôi”. Rồi ông tâm sự tiếp: “Thật ra, như anh biết đấy, mình đã là dân dày dạn phong sương, từng trải cuộc đời và qua nhiều gian nan nguy hiểm; nhưng qua Đức này, mình cảm thấy như không biết gì hết ráo, mọi cái đều phó mặc cho đứa con gái lớn lo, nó biểu làm cái gì tôi làm cái đó, chỉ mong sao sớm nhìn thấy mặt Cẩm Tú. Con đường từ Frankfurt đi Munich làm tôi nhớ đến biến cố năm nào, khi Palestine bắt cóc những cầu thủ túc cầu Do Thái, rồi sau đó nhiều chuyện nổ ra. Tôi đi qua những thành phố mang tên các đội túc cầu và nơi sản xuất xe Mercedes nổi tiếng của Đức quốc, mà lòng không cảm thấy hứng khởi chút nào”.
Khi xuống xe lửa thì trời đã gần tối, hai cha con ông Thạnh đi tìm chỗ trọ. Đang lúc đó, tự nhiên có một người đàn bà Đức lại gợi chuyện, sau khi biết hai cha con ông đang đi tìm phòng trọ, bà người Đức nói: Tôi có một căn nhà ở dãy phố bên kia, nếu hai cha con ông chịu ở, tôi cho mướn một phòng.
Bà dẫn lại coi, nó như một căn apartment bên Mỹ, sạch sẽ, ngăn nắp lắm. Hai cha con ông bằng lòng mướn, và thật kỳ diệu, như có một sự an bài nào đã sắp sẵn; người đàn bà Đức chỉ vẽ cho đủ mọi thứ trên đất nước mà lần đầu tiên hai cha con ông vừa đặt chân đến.
Giây phút trùng phùng
Thiếu tá Trần Ngọc Thạnh kể tiếp: “Sáng hôm sau, hai cha con thuê taxi chở đến địa chỉ mà người bạn của Quỳnh Giao cho biết. Đến nơi, hai cha con ngỡ ngàng, không tin vào mắt mình nữa: đây là bệnh viện tâm thần!”
Sau khi trình giấy tờ và chờ đợi không lâu, Cẩm Tú đi ra. Ông Thạnh nói: “Cẩm Tú trước đây khá xinh đẹp, bây giờ nó cũng vẫn phây phây ra, nhưng có điều nó không còn thân mật như ngày nào, mỗi khi đi học về là chạy lại ôm cổ bố, ôm cổ mẹ, chào hỏi thân mật. Bây giờ cha con gặp nhau, Cẩm Tú dửng dưng như nhìn một người quen. Một lúc sau nó mới nói: ‘Ba muốn ăn cái gì con đi nấu cho ba ăn’”.
Ông Thạnh và Quỳnh Giao nghe câu nói mà lòng xót xa! Biết rằng con mình, em mình, đã thâït sự không còn bình thường nữa rồi! Ông Thạnh cố cầm lại, không để những giọt nước mắt tuôn ra. Hai cha con xin vào xem phòng ngủ của Cẩm Tú, một căn phòng có ba cái giường cho ba phụ nữ ở chung; cũng sạch sẽ, tươm tất lắm.
Ông bàn với người con gái lớn là Quỳnh Giao, bây giờ mình tìm cách mua vé máy bay đưa Cẩm Tú về Mỹ. Ban đầu Cẩm Tú đồng ý về, khi mua vé máy bay xong cô ta đổi ý, không chịu về nữa.
Phát giác có thêm đứa cháu ngoại
Quỳnh Giao rất thông minh, cô ta hỏi thăm thế nào không biết mà bảo bố: “Còn chuyện này rắc rối lắm, không đơn giản đâu ba, ba đi với con tới chỗ này”. Ông theo con gái đến gặp Cẩm Tú lần nữa, rồi hai cha con gọi taxi đi ra vùng ngoại ô, ngồi xe thấy cũng khá xa. Đến một khu nọ có một nhà thờ và một chung cư 4, 5 tầng, trong sân toàn con nít đang nô đùa. Quỳnh Giao nói với bố: “Hai cha con mình vào đây”. Sau khi Quỳnh Giao nói chuyện với nhân viên phụ trách, ông Thạnh hiểu lờ mờ rằng ở đây có con của Cẩm Tú, cháu ngoại của ông, nhưng ông không dám hỏi Quỳnh Giao: “Bộ Cẩm Tú có con rồi sao con?”. Ông lặng thinh để lòng mình tràn ngập niềm xúc động và Quỳnh Giao rất khôn khéo, không muốn bố mình phải bận tâm suy nghĩ!
Người nhân viên dẫn hai cha con ông Thạnh vô một căn phòng, có đứa con gái chừng 1 tuổi. Quỳnh Giao nói: “Đó, con của Cẩm Tú đó ba”.
Ông Thạnh trầm ngâm một lúc rồi tâm sự:
“Bây giờ anh thấy tôi ở trong một hoàn cảnh khó xử không, con gái quốc tịch Hoa Kỳ thì ở nhà thương điên của Đức; cháu quốc tịch Đức thì ở viện mồ côi do nhà thờ chăm sóc. Tôi biết làm sao bây giờ?”. Rồi ông kể tiếp: “Nhưng mà được một cái làm tôi vô cùng thán phục người Đức, mình không ngờ họ chăm sóc, lo lắng cho những trẻ mồ côi tuyệt diệu như vậy, thật khó mà học được những điều tốt đẹp đó của người Đức”.
Sau khi thăm cháu rồi, hai cha con ông Thạnh trở về chỗ trọ, ông bảo Quỳnh Giao: “Thôi ba mệt quá rồi, ba đi ngủ đây”. Nhưng ngủ thế nào được, khi còn biết bao nhiêu câu hỏi được đặt ra, phải làm cách nào đưa được con, được cháu về Mỹ. Chuyện không đơn giản chút nào.
Hai cha con ông Thạnh bàn nhau, bằng mọi cách phải đưa được cả con của Cẩm Tú về, chứ nếu để hai mẹ con chia cách, thì không hy vọng gì về Mỹ mà Cẩm Tú bình phục được.
Quỳnh Giao và ông Thạnh xuống văn phòng Viện Mồ Côi hỏi họ, bây giờ muốn đưa cháu bé về Mỹ phải làm sao? Họ nói, phải về Mỹ mướn Luật sư, vì tình trạng cháu bé sinh ở Đức, quốc tịch Đức, bố là người Đức nữa nên càng khó khăn. Hai cha con tìm đến chỗ Cẩm Tú sinh con để xin tờ khai sanh.
Vì thời gian không còn, hai cha con ông Thạnh đều phải về đi làm, nên tính đưa Cẩm Tú về trước, rồi sẽ tìm Luật sư đưa cháu bé sang Mỹ sau. Hai cha con đến gặp Cẩm Tú khuyên Cẩm Tú cùng về một lượt, nhưng cô bé nói nửa điên nửa thật: “Thôi bây giờ ba má dọn qua đây ở đi, con ở đây được rồi”.
Hai cha con ông Thạnh tìm hiểu, họ cho biết ở đây cứ hai tuần họ cho Cẩm Tú vào thăm con một lần, và họ cho biết, tuy là hai mẹ con nhưng như hai đứa bạn vậy thôi. Ông Thạnh nói: “Nó giống như hai đứa trẻ chơi với nhau. Bác sĩ họ cho biết, trong bộ não của Cẩm Tú bây giờ trống trơn, nó chỉ suy nghĩ như bộ óc của đứa con nít thôi”.
Hai cha con ông Thạnh không làm sao hơn được, vì Cẩm Tú nhất định không chịu về.
Hai cha con đành trở về Mỹ tay không. Nhưng sau đó, ông cho con gái út là Elizabeth đang học tại UC. Berkley biết. Nghe xong, Elizabeth bỏ một học kỳ, qua Đức tìm chị. Elizabeth nói với bố mẹ: “Con sẽ mang chị Cẩm Tú về cho ba má”.
Elizabeth lên đường qua Đức, tìm gặp chị và ngỏ ý đưa chị về nhà với ba má, bị Cẩm Tú đánh cho một trận sưng vù hai mắt; nhưng vì thương chị, Elizabeth vẫn kiên nhẫn dỗ dành và đưa được Cẩm Tú về New York.
Cẩm Tú trốn lần thứ hai tại phi trường New York
Khi vừa xuống máy bay tại phi trường New York, Elizabeth gọi điện thoại về cho chị Quỳnh Giao: “Chị ơi! Cẩm Tú lại trốn mất rồi!”. Và Elizabeth òa lên khóc.
(Còn tiếp ngày mai) http://www.viendongdaily.com/Contents.aspx?item=96&contentid=7952
Thanh Phong/Viễn Đông
LITTLE SAIGON – Trong số báo hôm qua, phóng viên Viễn Đông ghi lại câu chuyện một gia đình quân nhân QLVNCH tị nạn tại Hoa Kỳ sau biến cố 1975. Thiếu Tá Phi Công Trần Ngọc Thạnh đã kể cho chúng tôi nghe chuyện gia đình ông đi tìm một người con mất tích, cô Cẩm Tú, trong suốt ba năm. Sau nhiều cố gắng tìm kiếm, gia đình đã gặp được cô ở một bệnh viện tâm thần bên Đức với một đứa con, và thuyết phục đưa cô về Hoa Kỳ.
Khi Elizabeth, em gái Cẩm Tú, hộ tống cô từ Đức về đến phi trường New York thì Cẩm Tú lại trốn mất! Quỳnh Giao, chị của Cẩm Tú, vội vàng gọi cho Cảnh Sát New York nói rõ sự việc. Cảnh sát cho truy tìm khắp phi trường và bắt gặp Cẩm Tú đang năn nỉ xin quá giang một phi cơ trở về Đức. Khi Cảnh sát gặp Cẩm Tú, họ gọi cho Quỳnh Giao hay ngay và Quỳnh Giao nhờ họ giúp đỡ cho Cẩm Tú về phi trường Los Angeles. Cảnh Sát liên lạc với gia đình ông Thạnh, cho số chuyến bay và dặn ra phi trường Los Angeles đón Cẩm Tú.
Cẩm Tú xuống phi trường, tay xách theo duy nhất một cái đầu máy may mang từ Đức về, ngoài ra không mang theo cái gì hết. Ông bà Thạnh đưa Cẩm Tú về nhà, chiều chuộng đủ thứ nhưng Cẩm Tú cứ đòi ra phi trường hoài. Ông Thạnh nói, “tôi không biết có phải nó nhớ con nó, nhớ nước Đức hay nhớ cái gì không biết nữa!”.
Tìm cách qua Đức đem cháu Viktoria về Mỹ
An tâm tìm được con gái, bây giờ hai ông bà và gia đình phải lo làm sao đem được Viktoria, con của Cẩm Tú, về. Ông Thạnh và Quỳnh Giao đi đến các văn phòng Luật sư hỏi thăm, chỗ nào cũng đòi hai, ba chục ngàn, mà gia đình đâu thuộc loại giàu sụ, nên rất là khó khăn.
Cuối cùng Quỳnh Giao nói với bố: “Chuyện này để con tính, không cần mướn Luật sư nữa”. Vậy mà mọi thủ tục từ tiếng Đức sang tiếng Anh, tiếng Anh qua tiếng Đức, Quỳnh Giao đều nhờ mấy người bạn học cũ ngày xưa giúp đỡ, đâu vào đó hết. Mấy người bạn Quỳnh Giao liên lạc thường xuyên và có mối quan hệ ngoại giao rất tốt.
“Phần gia đình tôi”, ông Thạnh nói, “vợ chồng tôi phải đi học một khóa về an toàn và phương cách cứu người do Hồng Thập Tự dạy. Học mấy tháng trời mới được cấp cái bằng; có cái bằng này mới hội đủ một trong những điều kiện được nuôi Cẩm Tú và con nó”.
Ông Thạnh kể tiếp, “Bà xã tôi nhiều lúc chán nản, thất vọng vì bệnh của Cẩm Tú không có triệu chứng suy giảm chút nào, phần vì chưa đưa được con Viktoria về”, nên ông cứ phải khuyên nhủ, an ủi vợ hoài.
Lên đường qua Đức lần thứ hai
Khoảng 6 tháng, sau khi Cẩm Tú về nhà, một hôm Quỳnh Giao gọi điện thoại cho bố: “Bố mẹ chuẩn bị sẵn sàng đi nhé, chuyến này cả mẹ cũng phải đi luôn vì qua Đức, cả bố mẹ phải ra tòa đó”.
Ông Thạnh ngừng một chút, rồi nói: “Anh biết không, bà xã tôi nhút nhát lắm, hồi nào tới giờ chẳng dám đi đâu xa, chẳng biết lái xe nữa, đi đâu toàn tôi làm tài xế thôi. Vậy mà bây giờ phải ngồi máy bay qua nước Đức. Không biết tâm trạng bả như thế nào, nhưng theo tôi nghĩ bả lo lắm mà mặt phải cố gượng làm vui để cho con gái nó vui vẻ nó lo mọi chuyện”.
Hôm đó ông Thạnh nhớ vào khoảng tháng 11 năm 2001, trời bên Âu châu đầy tuyết trắng phủ kín. Ông nói: “Xuống phi trường và thuê taxi về nơi Cẩm Tú sanh con để xin cái khai sanh. Cầm khai sanh trong tay mới biết nó đặt tên con nó theo tiếng Đức là Viktoria, còn nó là Victoria. Thủ tục ra tòa để xin con Viktoria rất lằng nhằng không đơn giản chút nào. Tuy nhiên nhờ Quỳnh Giao lúc ra tòa nó trả lời mọi chuyện cho quan tòa đều suông sẻ, nên sau khi tòa ngưng một vài phút để họ thảo luận, rồi quan tòa ra tuyên bố từ nay Viktoria thuộc về gia đình tôi. Từ ông quan tòa đến các Luật sư, Biện lý đều đi xuống bắt tay chúc mừng gia đình tôi. Tuy nhiên họ nói khi về Mỹ chúng tôi phải ra tòa bên Mỹ một lần nữa mới xong.
Khi có đầy đủ giấy tờ thì Viện Mồ Côi gọi báo cho chúng tôi biết, họ đã sắp xếp cho chúng tôi chỗ ở trong Viện, để Viktoria có thể làm quen dần với gia đình, nhận biết người thân”.
Ông nhận xét, “Thật phải phục người Đức, họ hết sức chu đáo. Ngày đầu tiên họ cho con Viktoria tiếp xúc với chúng tôi một tiếng. Ngày thứ hai hai tiếng. Ngày thứ ba lâu ba, bốn tiếng. Cứ như thế trong 2 tuần lễ để ngày cuối cùng khi nó đi theo mình nó không bỡ ngỡ”.
Ông Thạnh tâm sự: “Anh biết không, nếu mình không ra ngoài, mắt mình không mở ra thì mình không nhận ra được cái văn minh của người Đức, họ coi trọng sinh mạng con người như thế nào. Nội cái chuyện này thôi, anh thấy cũng khó khăn vô cùng. Trong lúc tôi và Quỳnh Giao đi lo thủ tục này kia, chỉ có mình bà xã tôi ở nhà, họ đem con Viktoria đến, bà xã tôi thì tiếng Anh bập bẹ, tiếng Đức không biết một chữ. Con cháu thì xổ tiếng Đức pha tiếng Anh, hai bà cháu ai nói người nấy biết, chẳng ai hiểu ai nói cái gì!”.
Nhưng rồi mọi sự diễn tiến rất tốt đẹp làm cho hai ông bà cảm thấy thoải mái.
Vượt qua những trở ngại
Bố của Viktoria là người Đức. Anh này và gia đình cũng tử tế, thỉnh thoảng đến thăm Cẩm Tú và con gái Viktoria, nên Quỳnh Giao hỏi thủ tục, người ta cho biết nếu bố Viktoria giành nuôi con thì là một trở ngại lớn cho gia đình. Quỳnh Giao lại lãnh sứ mạng đi gặp gỡ gia đình này, và người bố cũng như gia đình ký giấy đồng ý cho ông bà Thạnh đem Viktoria về Mỹ. Lúc này, ông bà Thạnh và Quỳnh Giao mới cảm thấy nhẹ nhõm.
Hôm đó vào ngày thứ Năm, trời đã tối nên không thể đi làm thủ tục xin Công dân Hoa Kỳ cho Viktoria. Hôm sau, cả gia đình cùng đi đến Tòa Lãnh Sự Mỹ để xin cho Viktoria được nhập tịch và có giấy tờ thông hành về Mỹ. Vì đường xa lại kẹt xe khá lâu, khi đến Toà Lãnh Sự thì đã quá trễ, nhân viên tòa Lãnh Sự lo việc này đã đóng cửa từ lúc 7 giờ 30 tối. Nhân viên ở đây rất nhã nhặn, họ hẹn gia đình trở lại vào sáng thứ Hai, mà thứ Hai là ngày ông bà Thạnh và Quỳnh Giao phải về Mỹ. Lúc đó hai ông bà rất buồn, nghĩ rằng lại phải về tay không, không thể nào lo kịp mọi thủ tục vào quốc tịch, sổ thông hành và vé máy bay cho Viktoria.
Ba người đang đi bộ trên con đường phủ đầy tuyết trắng xóa, trời rất lạnh, bỗng thấy có một người đàn bà đi vội về phía mình, nhưng ai cũng nghĩ đó là một bộ hành như mình. Khi đến sát gia đình ông Thạnh, người đàn bà lên tiếng hỏi: “Phải gia đình Viktoria không?”. Quỳnh Giao nói phải. Bà này yêu cầu tất cả quay lại Tòa Lãnh Sự gấp.
Gần đến nơi, bà mới nói: “Tôi là Tổng Lãnh Sự Hoa Kỳ tại đây, tôi sẽ giúp gia đình ông bà”. Hai vợ chồng ông Thạnh và Quỳnh Giao hết sức mừng rỡ. Bà Tổng Lãnh Sự ra lệnh các phòng trở lại mở cửa làm việc để cấp sổ thông hành cho Viktoria.Thế rồi người lo điền giấy tờ, người lo lăn tay, chụp hình. Hai ông bà ngồi chờ một hồi lâu thì bà Tổng Lãnh Sự cầm Sổ Thông Hành ra trao cho ông Thạnh với lời chúc mừng. Cuốn sổ thông hành mới vừa ép plastic còn nóng hổi. Cả ba người rối rít cám ơn các nhân viên Lãnh Sự Quán Hoa Kỳ.
Nhưng bây giờ làm sao mua vé cho Viktoria kịp đi cùng chuyến bay với gia đình? Theo vé máy bay của hai ông bà Thạnh và Quỳnh Giao, họ phải bay từ Munich về Paris, rồi mới bay từ Paris về Los Angeles. Cả ba người đều bối rối không biết tính sao, bèn quay trở về chỗ trọ. Vừa bước vào phòng có người đem tới trao cho ông Thạnh chiếc vé máy bay của Viktoria do Tòa Tổng Lãnh Sự Hoa Kỳ tặng. Hai ông bà và Quỳnh Giao cầm tấm vé chết lặng. Không thể ngờ được mọi sự diễn tiến quá ư tốt đẹp như thể có bàn tay một thần linh nào đó an bài, lo liệu giúp.
Lại thêm chuyện kỳ diệu nữa xảy ra
Có vé máy bay trong tay, gia đình ông bà Thạnh gọi taxi ra phi trường. Trời xấu, sương mù dày đặc, không nhìn thấy mặt đường. Ông Thạnh tâm sự: “Anh biết, ngày xưa tôi từng lái máy bay bay trong mây, đâu có gì sợ, vậy mà lúc đó tôi sợ, vì không biết bao giờ mới ra tới phi trường, sợ trễ chuyến bay từ Paris về Mỹ”.
Khi máy bay gần hạ cánh ở phi trường Paris, người hoa tiêu thông báo cho hành khách: “Tất cả quý hành khách cứ ngồi trên máy bay, nhường chỗ cho gia đình Viktoria xuống trước đã”. “Chúng tôi lại một phen lên ruột”, ông Thạnh nói, “tôi không hiểu tại sao mình lại được phước đặc biệt, được ưu đãi như thế này. Và anh biết không, khi chúng tôi vừa xuống máy bay thì có một chiếc xe Van chạy tới liền, loại xe chở các phi công ra máy bay. Một người từ trên xe bước xuống hỏi: ‘Có phải gia đình Viktoria không?’. Sau khi nghe trả lời ‘Phải’, ông này bồng ngay Viktoria chạy lên xe”.
Bà vợ ông Thạnh tưởng bị cướp mất cháu, rút dép ra cầm tay chạy theo. Khi tất cả lên xe, người tài xế phóng như bay tới đầu phi đạo, nơi có chiếc phản lực cơ Boeing 747 đang chờ sẵn. Anh ấy đưa Viktoria lên máy bay, và gia đình lên theo. Khi Viktoria vừa bước vào phi cơ, tất cả mấy trăm hành khách đồng loạt vỗ tay chào đón. Thì ra người hoa tiêu được lệnh và đã nói với hành khách vui lòng chờ một em bé từ Đức về Mỹ rất đặc biệt, nên ai cũng nhìn em bé với vẻ mặt đầy thiện cảm. Máy bay cất cánh, rời phi trường Pháp quốc bay về Los Angeles.
Ra tòa tại Orange County
Ông Thạnh kể tiếp: “Theo đúng thủ tục, sau khi cháu Viktoria về với mẹ nó, chúng tôi phải ra tòa án tại Orange County để hợp thức hóa việc nhận Viktoria. Hôm đó lẽ ra phải thuê Luật sư, nhưng Quỳnh Giao nói với bố: ‘Chuyện này con làm được, ba má khỏi mướn Luật sư’. Ngày ra tòa, quan tòa hỏi Luật sư đâu. Quỳnh Giao đứng lên nhận đại diện cho gia đình, và trả lời quan tòa mọi câu hỏi một cách suông sẻ. Sau đó, quan toà chúc mừng và nói: ‘Hôm nay mới đúng là ngày sinh nhật của Viktoria, chúng tôi chúc mừng cháu và gia đình’. Từ ông quan tòa đến các vị Biện Lý, Luật sư đều xuống bắt tay từng người. Một ông bắt tay Quỳnh Giao và nói: ‘Cô phải là Luật sư mới đúng, làm Dược sĩ không đúng nghề của cô đâu’”.
Gia đình ông bà Thạnh đem Victoria về nuôi nấng bên cạnh Cẩm Tú.
Cẩm Tú có lúc tỉnh, có lúc bất bình thường. Những nhà nghiên cứu cho biết trường hợp này gia đình phải đề phòng. Khi bệnh phát lên, Cẩm Tú có thể làm những chuyện không ngờ, kể cả có thể làm hại ngay đứa con của mình, vì lúc đó cô ấy không biết gì nữa. Ông Thạnh nói: “Bây giờ tôi phải nuôi hai đứa con nít, vì tuy Cẩm Tú đã trên 30 tuổi nhưng như một đứa con nít vậy. Vào những dịp lễ như lễ Noel chẳng hạn, có người tặng quà, tặng búp bê cho con Viktoria, nó xin con nó một con, không được, nó lại mách tôi: ‘Ba ơi, nó có hai con mà nó không cho con một con’”.
Ông Thạnh kể: “Từ khi có mẹ con con Cẩm Tú về, gia đình vui lắm. Anh biết sao không, mỗi lần nó pha cho tôi một ly cà phê mất ba tiếng đồng hồ. Mà nói trước, thí dụ 7 giờ nó đi pha nó nói, ba ơi 10 giờ ba uống cà phê nghe, và đúng 10 giờ mới pha xong ly cà phê. Nó thích trồng cây và tưới cây, nó trồng tùm lum và chỉ tưới cây của nó trồng thôi. Mẹ nó bảo tưới hộ má cây đó, cây đó luôn. Tưởng nó tưới đến khi ra xem, cây chết khô, còn cây nó trồng đẫm nước”.
Ông Thạnh nói: “Hôm nào bà xã tôi muốn thử nó, bả bảo: ‘Nay Cẩm Tú nấu cho má nồi cơm đó’. Nó vâng dạ, xong bắt đầu vào bếp, quậy tứ tung mọi thứ và cứ loay hoay ở bếp liên tục đến chiều vẫn chưa có nồi cơm. Đặc biệt, đi đâu Cẩm Tú cũng cầm theo cây dù, ai bảo bỏ nó cũng không bỏ. Nó rất ghét tiếng động và trời nóng. Ở nhà mỗi lần tôi mở radio lớn một chút, nó bảo: ‘Ba nghe headphone đi’. Một bữa nọ, tôi đưa nó đi chơi, gặp một bọn nhóc xách cái máy mở nhạc Rap, nó bảo mấy đứa nhỏ ‘Vặn nhỏ lại’, bọn trẻ không nghe. Nó lấy cây dù cầm sẵn trong tay quật cho một phát. Mấy đứa khác gọi cảnh sát. Cảnh sát đến coi giấy tờ, biết nó người bệnh nên đem vô bệnh viện giữ 2 tuần rồi cho lãnh về”.
Riêng Viktoria, cháu học rất giỏi và ngoan. Một hôm ông Thạnh đi đánh bóng bàn, chở cháu Viktoria đi theo, ngồi băng sau, đột nhiên Viktoria gọi: “Opa”. Ông Thạnh nói, Opa tiếng Đức là ông nội, ông ngoại. Ông liền hỏi lại: “Gì đó con?”. Viktoria nói: “I love Opa”. Nghe những lời như thế, ông quên hết mọi vất vả, cực khổ.
Có một người bạn hỏi ông: “Bây giờ anh muốn con Cẩm Tú nó trở thành kỹ sư, bác sĩ, có gia đình,như những người khác hay anh muốn có một Cẩm Tú và con bé Viktoria này nhập lại?”
Cẩm Tú thích đi những nơi vắng vẻ, yên tĩnh và khí trời lành lạnh là cô ấy có thể ngồi chơi hàng mấy giờ liền. Ông Thạnh nói: “Bây giờ thì tình trạng khá sáng sủa rồi, vợ chồng tôi dành hết tình thương cho mẹ con nó và thấy càng ngày bệnh tình nó càng có vẻ tiến triển”.
Sau khi kể xong câu chuyện, ông Trần Ngọc Thạnh tâm sự với chúng tôi: “Tôi có hai điều muốn chia sẻ với anh.
Thứ nhất, tôi cảm phục tinh thần của người Đức, họ trả ơn người Mỹ tận tình, vì như anh biết, người Đức thường nói, nếu không có Hoa Kỳ giúp Đức, giờ này nước Đức sẽ không được như vậy. Ngay trong chuyện gia đình tôi, cháu Cẩm Tú quốc tịch Mỹ thì ở Đức họ cho cháu hưởng đầy đủ quyền lợi như của Mỹ, không tốn một xu.
Việc thứ hai tôi muốn chia sẻ với anh, gia đình tôi trước đây theo đạo Phật, khi gia đình lâm nạn thì Mục sư Bửu, trước cùng đi bay với tôi trong phi đoàn, sau này anh học ra Mục sư. Mục sư Bửu thường xuyên đến nhà an ủi gia đình, khuyên bà xã tôi cầu nguyện với Chúa, nhưng bà xã tôi đâu biết Chúa là ai mà cầu nguyện. Có mấy bà bạn còn nói, may mà bà không ra điên luôn đó. Nhưng qua câu chuyện xảy ra cho gia đình, chúng tôi ngồi nghĩ lại mới thấy, quả thật, nếu không có bàn tay Chúa nhúng vào, gia đình chúng tôi không thể được những ơn phước như vậy. Chỉ có tình thương vô biên của Chúa mới giúp gia đình chúng tôi vượt qua biết bao trở ngại tìm thấy con, được cháu đoàøn tụ. Thử hỏi có con người nào tài giỏi mà lo sắp đặt mọi chuyện đâu vào đấy như vậy được, ngoài Chúa ra. Cho nên gia đình tôi đã xin gia nhập làm con cái Chúa, và từ ngày biết Chúa đến nay, chúng tôi càng được Chúa ban nhiều ơn lành hồn xác. Cho nên, từ trước đến nay, tôi chưa hề kể câu chuyện này cho tờ báo hay cơ quan truyền thông nào, nhưng nay tôi kể cho anh nghe, không phải để khoe khoang, vì có gì mà khoe khoang, chuyện khởi đầu cũng đâu có tốt đẹp phải không anh?
Nhưng tôi muốn kể cho một tờ báo tôi yêu mến, tôi thích để nói lên tình thương bao la của Chúa, và tôi có bổn phận tri ân Ngài. Chúng tôi tin tưởng ở Chúa, và chúng tôi hằng cầu xin Ngài, chúng tôi tin một ngày nào đó, Chúa sẽ cho Cẩm Tú trở lại bình thường như trước. Đó là ước nguyện của gia đình chúng tôi
Tuesday, May 4, 2010
Tôi Không Muốn Là Quả Phụ

Chiến tranh, nơi nào cũng vậy, chính nó tạo nên rất nhiều
sự mất mát hư hao cho con người
Kẻ thì mất chồng, người thì mất cha, cha mẹ thì mất con,
chia ly, đổ vỡ…
Điển hình tôi đã trải qua bao nhiêu tai nạn, mang thương
tật không chính bản thân tôi mà những người thân cũng phải
gánh chịu
Tôi muốn giới thiệu với các bạn bài viết của vợ tôi về phi
vụ, tai nạn cuối cùng, một câu chuyện trở về từ cõi chết của tôi xảy ra vào tháng 11 năm 1973 tại Đà Nẵng (SĐ1KQ)
Tại sao tôi gọi là phi vụ, tai nạn cuối cùng, vì nó khác với
lần tai nạn đầu tiên và những lần kế tiếp, sau tai nạn đó tôi
không còn có cơ hội trở lại bay bổng mà bắt buộc phải từ giã vì
thời cuộc ngày 30 tháng 04 năm 1975…
PHẠM CÔNG KHANH
KHÓA 64 C
Như đò với sông, như nước xuôi ngược vào lòng biển xanh…
Tiếng hát của một nam ca sĩ nào đó, vang lên từ một chiếc radio nhỏ trong phòng, tự nhiên làm lòng tôi lắng đọng những ưu tư lo sợ….phòng này được cấp phát tạm thời trong Cư xá Sĩ quan độc thân, phi trường Đà Nẵng.
Sáng nay anh dậy đi bay như mọi ngày nhưng có vẻ hấp tấp và bồn chồn hơn mọi khi
- Giấy tờ ra vào cổng anh đưa lại cho em để khi nào cần em có thể dùng..
Kỳ cục chưa, tôi nghĩ :
-Em không cần đâu, anh cứ giữ lấy, em đâu có việc gì mà phải đi ra vào cổng để cần đến giấy tờ này.
Anh cằn nhằn
- Thôi anh cứ để tất cả giấy tờ tùy thân của em vào túi áo bay của anh đây ( anh có một bộ áo bay treo trên cái móc áo sau cánh cửa).
Tuy nhìn thấy tôi ngạc nhiên không đồng ý nhưng anh vẫn cứ để tờ giấy phép ra vào cổng và căn cước vào túi áo, hôn chào tôi, đi về phía cửa và nói :
- Anh đi nhé, chờ 5 giờ anh về mình cùng đi ăn cơm tối…
Tôi đóng cửa phòng và thầm nhủ :
Thêm một ngày nữa tôi lại phải ở một mình !
Từ lúc lấy chồng đến nay mới được 2 tháng và đây cũng là lần đầu tiên tôi biết đến Đà Nẵng và cũng mới ở trong phi trường chỉ có 2 tuần, tôi không quen biết ai. Ở đây cái gì cũng xa lạ, cũng mới mẻ…Đà Nẵng, tôi cũng không có được 1 người quen, dẫu có biết đi chăng nữa là do một vài lần chồng tôi dẫn đi loanh quanh trong phi đoàn , một vài lần gìới thiệu với đôi ba người làm sao tôi biết và nhớ được .
Tôi cô độc và chỉ đóng cửa ở trong phòng một mình cho đến khi chồng tôi về.
Tháng 11, mùa này thời tiết ở Đà Nẵng không giống như ở Saigon, mưa phùn và hơi lành lạnh, thỉnh thoảng cũng có một chút nắng, ở nơi này buồn quá và vắng quá khiến tôi nhớ Saigon, nơi đó có ba mẹ và các anh chị em tôi, giờ này chắc mẹ tôi đang sửa soạn bữa cơm chiều cho gia đình, có biết đâu ở nơi này tôi đang lủi thủi một mình và nghĩ vẩn vơ. Buồn quá, tôi lục tìm mấy cuốn sách mà tôi đem theo từ SGN ra đọc, tôi cũng muốn lấy giấy bút ra viết vài chữ về thăm gia đình, rồi làm sao…làm sao mà đi gửi thư…lại phải đợi chồng về mới làm được việc này, tôi khờ dại và nhút nhát quá. Không biết giờ này anh đang ở đâu ? đi bay chắc là vui lắm…anh thường nói với tôi cuộc đời bay bổng rất thú vị nhưng cũng rất nguy hiểm…thời gian chờ đợi sao mà nó lâu quá, chờ mãi, chờ mãi mà sao vẫn chưa đến 5 giờ. Bỏ sách xuống, tôi không thèm đọc nữa, chữ nghĩa gì mà nó cứ nhẩy lung tung, tôi chẳng hiểu gì cả, nghĩ vẩn vơ như thế này chữ nào mà nó vào đầu được, nghĩ như thế tôi đứng lên bắt đầu dọn dẹp phòng, xếp lại các thứ vất nghênh ngang cho gọn ghẽ…
1 giờ…rồi 2 giờ, trời ơi mãi mà chưa đến 5 giờ, còn mấy tiếng đồng hồ nữa, nhìn quanh phòng cái gì cũng tươm tất sạch sẽ, tôi nghĩ đến chuyện đọc kinh cầu nguyện, từ lúc theo chồng đến xứ này ngoài 2 lần Chủ nhật anh đưa tôi đi lễ ở nhà thờ trong phi trường, tôi chưa lần nào cầm tràng hạt để đọc kinh, hôm nay nghĩ đến, tôi muốn đọc kinh cầu xin sức khoẻ và an bình cho ba mẹ và gia đình tôi, cho anh và cho tôi.
Tôi bắt đầu nhớ nhà, nhớ ba mẹ, nhớ anh chi em, nhớ Saigon và nhớ cả căn phòng ngày xưa của tôi.
Nơi đây, chung quanh tôi thật im lặng, không có tiếng động, len lén mở cửa nhìn ra ngoài không có một bóng người. Chắc hẳn không khí bên ngoài dễ chịu lắm ? một bước, rồi hai bước…tôi đi ra khỏi phòng. Đó là một cái hành lang, phòng tôi ở cuối hành lang nhìn ra đường, qua hàng rào sắt, con đường tuy vắng nhưng thỉnh thoảng cũng có vài chiếc xe chạy qua, rồi lại yên tĩnh nhưng rất đẹp.
Đang say mê ngắm cảnh, chợt tiếng còi xe cứu thương đâu đây làm tôi giật bắn mình. Định thần lại, tôi tìm hướng đi của chiếc xe, tiếng còi hụ càng lúc càng lớn vụt chạy ngang…bất ngờ tôi nghĩ ngay đến một ai đó nằm trong xe, do một tai nạn gì đó…
Trở lại vào phòng, không biết làm gì hơn là đọc một vài lời nguyện cầu cho họ.
Đó là lúc 3 giờ. Đến 5 giờ chiều chồng tôi vẫn chưa về, có một vài tiếng gõ cửa sau phòng làm tôi cứ tưởng anh về nhưng không phài.
Đến 6 giờ có tiếng gõ cửa, tôi mừng quá ra mở cửa cho anh, có lẽ hôm nay anh về muộn, nhưng không phải. Trước mặt tôi là một anh bạn của chồng tôi - anh Dũng, Phi đoàn 219 cùng biệt phái với chồng tôi ra PĐ233/SĐ1KQ .
Tôi đã biết anh từ trước nên cũng đỡ bỡ ngỡ, ban đầu anh cho tôi biết chồng tôi có việc phải đi xa chưa về kịp, anh đến đưa tôi đi ăn cơm tối. Tôi hết hồn, sao mà trùng hợp quá. Sáng nay trước khi ra đi, chồng tôi có nói với tôi một câu mà bây giờ mới nhớ ra : Nếu khi nào anh đi bay về không kịp thì anh Dũng sẽ đến đưa em đi ăn cơm.
Tôi nói với anh Dũng là tôi sẽ chờ khi nào chồng tôi về tôi sẽ đi.
- Anh Khanh ra sao rồi ? anh Dũng nói thật đi.
Anh ấy cứ nói loanh quanh và như né tránh các câu hỏi của tôi, cho nên anh bảo tôi chờ ở phòng anh đi một lúc sẽ trở lại.
Anh Dũng vừa ra khỏi phòng, tôi chạy vội úp mặt xuống giường và khóc nức nở. Chuyện gì đã xẩy ra cho chồng tôi ? Chồng tôi đã đi đâu sao không cho tôi biết, sao chồng tôi không nói cho tôi nghe hồi sáng ? Không có ai ở gần tôi lúc này, tôi biết làm sao đây !!!
15 phút sau có tiếng gõ cửa, tôi lau vội nước mắt, mở cửa. Anh Dũng lại đến, với 2 chiếc bánh chưng, anh bảo tôi :
- TL. ăn đi rồi anh đưa đi thăm anh Khanh,
Tôi hỏi :
-Thăm ở đâu ? anh Khanh bị làm sao mà phải đi thăm ?
- Khanh ở trên bệnh xá - anh Dũng nói :
- Anh Khanh có bị đau gì đâu, anh ấy khoẻ lắm mà, sao lại ở bệnh xá ? mình đi ngay bây giờ được không anh ? Em không đói đâu, mình đi đi anh.
Anh Dũng nói với tôi :
- Ăn cho no đi rồi anh đưa đi, chuẩn bị cho anh một vài thứ cần thiết…nhớ cầm theo giấy ra vào cổng nữa.
Lại trùng hợp, lại giấy phép ra vào cổng, sáng nay cũng tại cái giấy phép này mà nên chuyện. Tôi hỏi :
- Tại sao anh Khanh nằm ở bệnh xá mà phải cần giấy ra vào cổng hả anh ?
Anh bảo ;
- Cứ đem theo nhỡ cần
Tôi vẫn cứ thắc mắc nhưng cứ tạm cho là anh Dũng nói đúng, không sao.
Tôi không ăn uống gì cả, chuẩn bị một cái túi quần áo ngủ, vật dụng vệ sinh cá nhân như kem đánh răng, bàn chải đánh răng, khăn lau mặt…
- Đem thêm một cái mền nữa.
- Bệnh xá mà không có mền hả anh ? - Tôi hỏi :
Anh nói :
-Thì cứ đem theo nhỡ cần…
Anh chở tôi bằng xe Honda dame, đi mãi mà tôi chẳng thấy bệnh xá đâu ! Một lúc sau tới cổng phi trường - Tôi hỏi :
- Anh đi đâu mà ra khỏi cổng phi trường, không phải anh Khanh ở bệnh xá hả anh ?
Anh ậm ừ nói :
- Khanh ở Tổng y viện Duy Tân, gần tới rồi.
Tôi hết hồn và nước mắt lại bắt đầu chảy, tôi len lén lau nước mắt và tự nhủ phải can đảm vì sự thật vẫn là sự thật, tôi không trách anh Dũng sao không cho tôi biết sớm, tôi biết anh sợ tôi lo lắng vì thật sự ở ĐNG này chính tôi và chồng tôi đều không có họ hàng thân nhân. Hoàn cảnh này cũng khó cho anh lắm.
*
***
- Bác ơi, ông Đại uý pilot hồi chiều đưa vào đây lúc 3 giờ nằm ở đâu ?
Anh Dũng hỏi ông gác trực bệnh viện.
- Trong nhà xác đằng kia .
Câu trả lời ngắn gọn của người gác cổng làm tôi bàng hoàng rụng rời tay chân. Nước mắt tôi chực trào ra. Tôi cắn chặt môi để cảm giác được đây là sự thật không phải đang mơ. Tôi nuốt vội những giọt nước mắt lại để đè nén những đau khổ của riêng tôi, hóa ra chiếc xe cứu thương mà hồi chiều khi đứng ở cửa phòng tôi nhìn thấy được chính là chiếc xe đã mang xác chồng tôi đến đây, người mà tôi cầu nguyện cho hồi chiều cũng chính là chồng tôi.
Chúa ơi, con không muốn là quả phụ, con không phải là quả phụ - Tôi thốt lên khe khẽ .
Giờ này có phải tôi thật sự đang cầu xin cho chính mình không ? Tôi cảm thấy người tôi lảo đảo, đứng không vững, vội ôm chặt cánh tay anh Dũng, lấy lại bình tĩnh và tự nhủ không được khóc, hãy can đảm…
*
***
Tôi đã can đảm, tôi đã không khóc và tôi đã không là quả phụ, vì chồng tôi đã được cứu sống từ nhà xác.
Tôi đã nhận lại được những vật dụng cá nhân của chồng tôi như: đồng hồ, quần áo, ví, nhẫn cưới từ phòng tư trang của bệnh viện vì họ tưởng chồng tôi đã chết .
Lúc này tôi thật sự thông cảm với những người phụ nữ Việt Nam có chồng nhà binh trong tình huống giống như tôi, tôi cũng thật sự chia buồn cùng với các chị em đã mất mát những người thân trong hoàn cảnh chiến tranh của đất nước.
Tôi hiểu được những sự đau khổ đó.
*
***
Hôm nay tôi viết những giòng chữ này để chia xẻ với quí bạn câu chuyện xẩy ra ngày thứ tư 28 tháng 11 năm 1973, đến nay đúng 33 năm mà tôi chưa một lần nào viết lên bằng giấy mực.
Cám ơn Thượng Đế đã ban cho con sức mạnh để con đứng vững mà không gục ngã, Ngài đã cứu sống chồng con.
Tôi cũng không quên cám ơn anh Dũng đã giúp đỡ tôi trong lúc chồng tôi hoạn nạn, cám ơn anh Tống Viết Kháng - là một người anh mà tôi quen biết từ nhỏ, vô tình đã gặp lại trong thời gian đó - anh cũng đã một vài lần đưa đón tôi từ cư xá Sĩ quan đến Bệnh viện và ngược lại, và một người nữa, người phụ rể trong đám cưới của chúng tôi 2 tháng trước đó, và cũng là người cùng khoá với chồng tôi, anh Phạm Quốc Tự đã kịp thời thông báo tới thân nhân gia đình anh Khanh khi vừa được nghe tin Khanh bị tai nạn, thành thật cám ơn anh.
Cuối cùng tôi cũng thành thật cám ơn những người bạn thân thương của chồng tôi đã chia buồn, chia vui cùng tôi trong thời gian ấy mà tôi chưa có dịp đáp trả.
*
***
Đây là câu chuyện xẩy ra mà người vợ yêu thương của tôi đã chịu đựng, đã vất vả, đã can đảm để tôi được cứu sống...
Sau một thời gian nằm tại Tổng y viện Duy Tân Đà Nẵng, tôi được chuyển về Tổng y viện Cộng Hòa Saigon để tiếp tục điều trị. Nơi đây tôi được gia đình bên vợ săn sóc rất chu đáo.
Vì thương tật quá nặng nên thời gian điều trị rất dài cho tới ngày 30-4, khi miền Nam hoàn toàn rơi vào tay Cộng sản, tôi và các anh em thương bệnh binh khác không còn được tiếp tục ở lại bệnh viện và ai về nhà nấy theo lời yêu cầu của những kẻ mới tới. Tôi trở về sống với gia đình được ít lâu thì có lệnh phải đi trình diện “học tập cải tạo”. Trong thời gian này có những lúc tôi thấy tuyệt vọng, không biết bao giờ mới được xum họp với gia đình…hoặc phải bỏ mạng tại đây chăng ? Nhưng không được, tôi phải sống, phải trở về với gia đình, nơi đó có người vợ yêu thương của tôi đang mòn mỏi chờ đợi, chăn sóc lo lắng đủ điều cho tôi từ ngày bị rớt máy bay đến nay, chưa được hưởng một giây phút sung sướng…vợ tôi lại cứu tôi thêm một lần nữa từ cõi chết, tôi phải cố gắng sống, bảo tồn tính mạng mà vợ tôi đã hy sinh để lo cho tôi.
Sau 7 năm rưỡi trong nhà tù gọi là “học tập cải tạo” tôi đã trở về đoàn tụ với gia đình.
Trải qua bao gian khổ, gian truân, chịu đựng cố gắng… tôi cảm nhận được vợ tôi bây giờ không còn nhút nhát, sợ sệt…như ngày xưa nữa, bây giờ TL rất hoạt bát, lanh lợi, tháo vát và nhất là lúc nào cũng dễ thương.
Melbourne, Úc Châu
Phạm Công Khanh
Thursday, March 11, 2010
30-4-1975
Tấm hình tren chiếc trực thăng HU1H thuộc phi đoàn 219 . Phi hành đòan gồm cựư th/tá Trần ngọc Thạnh , th/tá Hùynh xuân Thu
cơ phi Đổng minh Sanh , hành khách gồm : Th/tá Huỳnh văn Phố vợ và 2 con , th/tá Đinh thế Khúc vợ và 2 con , th/si N V Khánh vợ và 5 con
Bà th/tá Phạm văn Lương pđ 259 và 2 con , tr/uy Nghiêu pđ 259 , bà Nguyển văn Thạch phi đoàn 817 , mẹ ,2 em và 3 con. Cọng thêm vợ
và 2 con của th/tá Thạnh vợ và 2 của th/tá Thu tất cả gồm 20 ngừơi lớn và 19 trẻ em trên một chuyến bay lịch sữ.


Celebrating Freedom in America aboard the USS Midway


DEPARTMENT OF THE NAVY -- NAVAL HISTORICAL CENTER
805 KIDDER BREESE SE -- WASHINGTON NAVY YARD
WASHINGTON DC 20374-5060
Chapter 5: The Final Curtain, 1973 - 1975
During the period from 29 March 1973 to 30 April 1975, the Defense Attaché Office (DAO), Saigon, administered the American military assistance to the Republic of Vietnam. Limited by the Paris Agreement to 50 or fewer military personnel, the activity was staffed predominantly by civilians and contractors. The DAO was responsible for providing supplies and material to the 42,000-man Vietnamese Navy, which operated 672 amphibious ships and craft, 20 mine warfare vessels, 450 patrol craft, 56 service craft, and 242 junks. The quality of personnel in the naval service remained adequate over the two-year period. A drastic cut in U.S. financial support, however, hurt the navy's overall readiness. The U.S. Congress appropriated only $700 million for fiscal year 1975, forcing the Vietnamese Navy to reduce its overall operations by 50 percent and its river combat and patrol activities by 70 percent. To conserve scarce ammunition and fuel, Saigon laid up over 600 river and harbor craft and 22 ships. The enemy did not target the waterways during 1973 and 1974, but such would not be the case in 1975 when the coastal areas of South Vietnam became the war's main operational theater.

Naval Evacuation of I and II Corps
The final test of strength between the Republic of Vietnam and its Communist antagonists that many observers had long predicted occurred in the early months of 1975. Seeking to erode the government's military position in the vulnerable II Corps area, on 10 March Communist forces attacked Ban Me Thuot, the capital of isolated Darlac Province, and routed the South Vietnamese troops there. The debacle convinced President Nguyen Van Thieu that even the strategic Pleiku and Kontum Provinces to the north could not be held and must be evacuated. Accordingly, on the fifteenth, government forces and thousands of civilian refugees began an exodus toward Tuy Hoa on the coast but that degenerated into a panicked flight when the enemy interdicted the main road. The enemy dispersed or destroyed many of the South Vietnamese II Corps units in this catastrophe.
These events set off a chain reaction as the demoralized South Vietnamese troops abandoned port after port along the South Vietnamese coast to swiftly advancing North Vietnamese forces. Learning of the disaster in II Corps and confused by contradictory deployment orders from Saigon, the defenders of I Corps also began to crack. Giving up Hue on 25 March, Vietnamese troops retreated in disorder toward Danang. The Vietnamese Navy rescued thousands of men cut off on the coast southeast of Hue, but heavy weather and the general confusion limited the sealift's effectiveness. On the previous day (24 March) government units evacuated Tam Ky and Quang Ngai in southern I Corps and also streamed toward Danang. Simultaneously, the navy transported elements of the 2d Division from Chu Lai to Re Island 20 miles offshore. With five North Vietnamese divisions pressing the remnants of the South Vietnamese armed forces and hundreds of thousands of refugees into Danang, order in the city disintegrated. Looting, arson, and riot ruled the city as over two million people sought a way out of the ever-closing trap.
During this period of growing chaos in South Vietnam, the U.S. Navy readied for evacuation operations. On 24 March, the Military Sealift Command (MSC), formerly the Military Sea Transportation Service, dispatched the following tugs, pulling a total of six barges, from Vung Tau toward Danang:
Asiatic Stamina
Chitose Maru
Osceola
Pawnee
Shibaura Maru
On 25 March, the following ships were alerted for imminent evacuation operations in South Vietnam:

SS American Racer
SS Green Forest
SS Green Port
SS Green Wave
SS Pioneer Commander
SS Pioneer Contender
SS Transcolorado
USNS Greenville Victory
USNS Sgt Andrew Miller
USNS Sgt. Truman Kimbro
Noncombatants were chosen for the mission because the Paris Agreement prohibited the entry of U.S. Navy or other military forces into the country.
With the arrival at Danang of Pioneer Contender on 27 March, the massive U.S. sea evacuation of I and II Corps began. During the next several days four of the five barge-pulling tugs and Sgt. Andrew Miller, Pioneer Commander, and American Challenger put in at the port. The vessels embarked U.S. Consulate, MSC, and other American personnel and thousands of desperate Vietnamese soldiers and civilians. When the larger ships were filled to capacity with 5,000 to 8,000 passengers, they individually sailed for Cam Ranh Bay further down the coast. By 30 March order in the city of Danang and in the harbor had completely broken down. Armed South Vietnamese deserters fired on civilians and each other, the enemy fired on the American vessels and sent sappers ahead to destroy port facilities, and refugees sought to board any boat or craft afloat. The hundreds of vessels traversing the harbor endangered the safety of all. Weighing these factors, the remaining U.S. and Vietnamese Navy ships loaded all the people they could and steamed for the south. MSC ships carried over 30,000 refugees from Danang in the four-day operation. American Challenger stayed offshore to pick up stragglers until day's end on 30 March, when the North Vietnamese overran Danang.
In quick succession, the major ports in II Corps fell to the lightly resisted Communist advance. Hampered by South Vietnamese shelling of Qui Nhon, Pioneer Commander, Greenville Victory, Korean-flag LST Boo Heung Pioneer, and three tugs were unable to load evacuees at this city, which fell on 31 March. The speed of the South Vietnamese collapse and the enemy's quick exploitation of it limited the number of refugees rescued from Tuy Hoa and Nha Trang. Before the latter port fell on 2 April, however, Boo Heung Pioneer and Pioneer Commander brought 11,500 passengers on board and put out to sea.
Initially, Cam Ranh Bay was chosen as the safe haven for these South Vietnamese troops and civilians transported by MSC. But, even Cam Ranh Bay was soon in peril. Between 1 and 4 April, many of the refugees just landed were reembarked for further passage south and west to Phu Quoc Island in the Gulf of Siam. Greenville Victory, Sgt. Andrew Miller, American Challenger, and Green Port each embarked between 7,000 and 8,000 evacuees for the journey. Pioneer Contender sailed with 16,700 people filling every conceivable space from stem to stern. Crowding and the lack of sufficient food and water among the 8,000 passengers on board Transcolorado led a number of armed Vietnamese marines to demand they be discharged at the closer port of Vung Tau. The ship's master complied to avoid bloodshed, but this crisis highlighted the need for the Navy to provide better security.
As the magnitude of the calamity in I and II Corps became apparent, the Seventh Fleet deployed elements of the Amphibious Task Force (Task Force 76) to a position off Nha Trang. Because of the political restrictions on the use of American military forces in South Vietnam and the availability of MSC resources, however, Washington limited the naval contingent, then designated the Refugee Assistance Task Group (Task Group 76.8), to a supporting role. For the most part, this entailed command coordination, surface escort duties, and the dispatch of 50-man Marine security details to the MSC flotilla at sea. By 2 April, the task group--Dubuque, Durham (LKA 114), Frederick (LST 1184), and the Task Force 76 flagship Blue Ridge (LCC 19)--was monitoring operations at Cam Ranh Bay and Phan Rang. That same night the first Marine security force to do so boarded Pioneer Contender. A second contingent was airlifted to Transcolorado on the fourth. Dissatisfied with the condition of reception facilities on Phu Quoc and ill-tempered after the arduous passage south, armed passengers in Greenville Victory forced the master to sail to Vung Tau. Guided missile cruiser Long Beach (CGN 9) and escort Reasoner (DE 1063) intercepted the ship and stood by to aid the crew, but the voyage and debarkation of passengers proceeded uneventfully. In addition, Commander Task Group 76.8 immediately concentrated Dubuque, guided missile destroyer Cochrane (DDG 21), storeship Vega (AF 59), and the three ships of Amphibious Ready Group Alpha at Phu Quoc to position security detachments on each of the MSC vessels and to resupply the refugees with food, water, and medicines. Naval personnel also served as translators to ease the registration process. By 10 April, all ships at Phu Quoc were empty, thus bringing to a close the intracoastal sealift of 130,000 U.S. and South Vietnamese citizens. With stabilization of the fighting front at Xuan Loc east of Saigon and the Communists preparation for the final offensive, the need to evacuate by sea diminished. By the fourteenth all naval vessels had departed the waters off South Vietnam and returned to other duties.
Eagle Pull
Meanwhile, the Seventh Fleet focused its attention on Cambodia, in imminent danger of falling to the Communist Khmer Rouge guerrillas. Since 1970, the United States had aided the government of President Lon Nol in its struggle with the indigenous enemy and with North Vietnamese forces arrayed along the border with South Vietnam. The American support included a bombing campaign launched from Navy carriers and Air Force bases as far away as Guam and the delivery to Phnom Penh of arms, ammunition, and essential commodities through airlift and Mekong River convoy. Material assistance to the 6,000-man Cambodian Navy included the transfer of coastal patrol craft, PBRs, converted amphibious craft for river patrol and mine warfare, and auxiliary vessels. Despite this aid, by early 1975 the Communists in Cambodia controlled every population center but Phnom Penh, the capital. As the enemy tightened his ring around the city, the resistance of Cambodian government forces began to crumble.
Concluding that it was only a matter of time before all was lost in Cambodia, American leaders prepared to evacuate American and allied personnel from Phnom Penh. Fleet commanders revised and updated long-standing plans and alerted their forces for this special mission, designated Operation Eagle Pull. On 3 March 1975, Amphibious Ready Group Alpha (Task Group 76.4), and the 31st Marine Amphibious Unit (Task Group 79.4) embarked and arrived at a designated station off Kompong Som (previously Sihanoukville) in the Gulf of Siam. By 11 April, the force consisted of amphibious ships Okinawa, Vancouver, and Thomaston (LSD 28), escorted by Edson (DD 946), Henry B. Wilson (DDG 7), Knox (DE 1052), and Kirk (DE 1087). In addition, Hancock disembarked her normal complement of fixed-wing aircraft and took on Marine Heavy Lift Helicopter Squadron (HMH) 463 for the operation. Anticipating the need to rescue as many as 800 evacuees, naval leaders decided that they needed all of the squadron's 25 CH-53, CH-46, AH-1J, and UH-1E helicopters and Okinawa's 22 CH-53, AH-1J, and UH-1Es of HMH-462. The amphibious group also carried the 2d Battalion, 4th Marines, which would defend the evacuation landing zone near the U.S. Embassy, and reinforced naval medical-surgical teams to care for any casualties. Land-based U.S. Air Force helicopters and tactical aircraft were also on hand to back up the naval effort. Commander U.S. Support Activities Group/7th Air Force (COMUSSAG) was in overall command of the evacuation operation.
On 7 April 1975, the American command put Amphibious Ready Group Alpha on three-hour alert and positioned the force off the Cambodian coast. In the early morning hours of 12 April Washington ordered execution of the daring mission. At 0745 local time, Okinawa began launching helicopters in three waves to carry the 360-man Marine ground security force to the landing zone. One hour later, after traversing 100 miles of hostile territory, the initial wave set down near the embassy and the Marines quickly established a defensive perimeter.
Within the next two hours, U.S. officials assembled the evacuees and quickly loaded them on Okinawa and Hancock helicopters. Because many already had left Cambodia by other means prior to the twelfth, the evacuees numbered only 276. The group included U.S. Ambassador John Gunther Dean, other American diplomatic personnel, the acting president of Cambodia, senior Cambodian government leaders and their families, and members of the news media. In all, 82 U.S., 159 Cambodian, and 35 other nationals were rescued.
By 1041 all the evacuees had been lifted out, and little more than one-half hour later the ground security force also was airborne and heading out to sea. At 1224 all aircraft and personnel were safely on board Amphibious Ready Group Alpha ships. Although one Khmer Rouge 75-millimeter shell landed near the embassy landing zone, no casualties were suffered during the entire operation. The following day, task group helicopters flew the evacuated personnel to Thailand and the naval force set sail for Subic Bay. Thus through detailed planning, preparation, and precise execution, the joint evacuation force successfully accomplished the military mission in Cambodia.
The Fall of South Vietnam
The experience gained in Operation Eagle Pull and in the refugee evacuations from South Vietnam's I and II Corps served the fleet well when the Republic of Vietnam, after 20 years of struggle, collapsed under the Communist onslaught. During the latter half of April, U.S. naval leaders prepared ships and men for the final evacuation of American and allied personnel from South Vietnam. The ships of the MSC flotilla were cleaned, restocked with food, water, and medicine; and deployed off Vung Tau in readiness. In addition, Marine security detachments embarked in each of the vessels and prepared to disarm boarding refugees and ensure order. Rincon (T-AOG-77) stood by to provide fuel to Vietnamese and American ships making the exodus from South Vietnam's waters.
The Seventh Fleet also marshalled its forces in the Western Pacific. Between 18 and 24 April 1975, with the loss of Saigon imminent, the Navy concentrated off Vung Tau a vast assemblage of ships under Commander Task Force 76.

Task Force 76
Blue Ridge (command ship)
Task Group 76.4 (Movement Transport Group Alpha)
Okinawa
Vancouver
Thomaston
Peoria (LST 1183)
Task Group 76.5 (Movement Transport Group Bravo)
Dubuque
Durham
Frederick
Task Group 76.9 (Movement Transport Group Charlie)
Anchorage (LSD 36)
Denver (LPD 9)
Duluth (LPD 6)
Mobile (LKA 115)

The task force was joined by Hancock and Midway, carrying Navy, Marine, and Air Force helicopters; Seventh Fleet flagship Oklahoma City; amphibious ships Mount Vernon (LSD 39), Barbour County (LST 1195), and Tuscaloosa (LST 1187); and eight destroyer types for naval gunfire, escort, and area defense. The Enterprise and Coral Sea carrier attack groups of Task Force 77 in the South China Sea provided air cover while Task Force 73 ensured logistic support. The Marine evacuation contingent, the 9th Marine Amphibious Brigade (Task Group 79.1), consisted of three battalion landing teams, four helicopter squadrons, support units, and the deployed security detachments.
After a dogged defense at Xuan Loc, the South Vietnamese forces defending the approaches to Saigon finally gave way on 21 April. With the outcome of the conflict clear, President Thieu resigned the same day. On the 29th, North Vietnamese and Viet Cong forces closed on the capital, easily pushing through the disintegrating Republic of Vietnam Armed Forces. Although U.S. and South Vietnamese leaders had delayed ordering an evacuation, for fear of sparking a premature collapse, the time for decision was now at hand.
At 1108 local time on 29 April 1975, Commander Task Force 76 received the order to execute Operation Frequent Wind (initially Talon Vise), the evacuation of U.S. personnel and Vietnamese who might suffer as a result of their past service to the allied effort. At 1244, from a position 17 nautical miles from the Vung Tau Peninsula, Hancock launched the first helicopter wave. Over two hours later, these aircraft landed at the primary landing zone in the U.S. Defense Attache Office compound in Saigon. Once the ground security force (2d Battalion, 4th Marines) established a defensive cordon, Task Force 76 helicopters began lifting out the thousands of American, Vietnamese, and third-country nationals. The process was fairly orderly. By 2100 that night, the entire group of 5,000 evacuees had been cleared from the site. The Marines holding the perimeter soon followed.
The situation was much less stable at the U.S. Embassy. There, several hundred prospective evacuees were joined by thousands more who climbed fences and pressed the Marine guard in their desperate attempt to flee the city. Marine and Air Force helicopters, flying at night through ground fire over Saigon and the surrounding area, had to pick up evacuees from dangerously constricted landing zones at the embassy, one atop the building itself. Despite the problems, by 0500 on the morning of 30 April, U.S. Ambassador Graham Martin and 2,100 evacuees had been rescued from the Communist forces closing in. Only two hours after the last Marine security force element was extracted from the embassy, Communist tanks crashed through the gates of the nearby Presidential Palace. At the cost of two Marines killed in an earlier shelling of the Defense Attaché Office compound and two helicopter crews lost at sea, Task Force 76 rescued over 7,000 Americans and Vietnamese.
Meanwhile, out at sea, the initial trickle of refugees from Saigon had become a torrent. Vietnamese Air Force aircraft loaded with air crews and their families made for the naval task force. These incoming helicopters (most fuel-starved) and one T-41 trainer complicated the landing and takeoff of the Marine and Air Force helicopters shuttling evacuees. Ships of the task force recovered 41 Vietnamese aircraft, but another 54 were pushed over the side to make room on deck or ditched alongside by their frantic crews. Naval small craft rescued many Vietnamese from sinking helicopters, but some did not survive the ordeal.
This aerial exodus was paralleled by an outgoing tide of junks, sampans, and small craft of all types bearing a large number of the fleeing population. MSC tugs Harumi, Chitose Maru, Osceola, Shibaura Maru, and Asiatic Stamina pulled barges filled with people from Saigon port out to the MSC flotilla. There, the refugees were embarked, registered, inspected for weapons, and given a medical exam. Having learned well from the earlier operations, the MSC crews and Marine security personnel processed the new arrivals with relative efficiency. The Navy eventually transferred all Vietnamese refugees taken on board naval vessels to the MSC ships.
Another large contingent of Vietnamese was carried to safety by a flotilla of 26 Vietnamese Navy and other vessels. These ships concentrated off Son Island southwest of Vung Tau with 30,000 sailors, their families, and other civilians on board.
On the afternoon of 30 April, Task Force 76 and the MSC group moved away from the coast, all the while picking up more seaborne refugees. This effort continued the following day. Finally, when this human tide ceased on the evening of 2 May, Task Force 76, carrying 6,000 passengers; the MSC flotilla of Sgt Truman Kimbro, Sgt Andrew Miller, Greenville Victory, Pioneer Contender, Pioneer Commander, Green Forest, Green Port, American Challenger, and Boo Heung Pioneer, with 44,000 refugees; and the Vietnamese Navy group set sail for reception centers in the Philippines and Guam. Thus ended the U.S. Navy's role in the 25-year American effort to aid the Republic of Vietnam in its desperate fight for survival.

The final test of strength between the Republic of Vietnam and its Communist antagonists that many observers had long predicted occurred in the early months of 1975. Demoralized South Vietnamese troops abandoned port after port along the South Vietnamese coast to swiftly advancing North Vietnamese forces. With five North Vietnamese divisions pressing the remnants of the South Vietnamese armed forces and hundreds of thousands of refugees into Danang, order in the city disintegrated. During this period of growing chaos in South Vietnam, the U.S. Navy readied for evacuation operations. On 25 March 1975, a number of ships were alerted for imminent evacuation operations in South Vietnam. Noncombatants were chosen for the mission because the Paris Agreement prohibited the entry of US Navy or other military forces into the country.
With the arrival at Danang of Pioneer Contender on 27 March 1975, the massive U.S. sea evacuation of I and II Corps began. During the next several days four of the five barge-pulling tugs and Sgt. Andrew Miller, Pioneer Commander, and American Challenger put in at the port. The vessels embarked U.S. Consulate, MSC, and other American personnel and thousands of desperate Vietnamese soldiers and civilians. When the larger ships were filled to capacity with 5,000 to 8,000 passengers, they individually sailed for Cam Ranh Bay further down the coast. Hampered by South Vietnamese shelling of Qui Nhon, Pioneer Commander, Greenville Victory, Korean-flag LST Boo Heung Pioneer, and three tugs were unable to load evacuees at this city, which fell on 31 March. The speed of the South Vietnamese collapse and the enemy's quick exploitation of it limited the number of refugees rescued from Tuy Hoa and Nha Trang. Before the latter port fell on 2 April, however, Boo Heung Pioneer and Pioneer Commander brought 11,500 passengers on board and put out to sea.
On the evening of 2 May 1975 the MSC flotilla of Sgt Truman Kimbro, Sgt Andrew Miller, Greenville Victory, Pioneer Contender, Pioneer Commander, Green Forest, Green Port, American Challenger, and Boo Heung Pioneer, with 44,000 refugees, set sail for reception centers in the Philippines and Guam. Thus ended the 25-year American effort to aid the Republic of Vietnam in its fight for survival.















cơ phi Đổng minh Sanh , hành khách gồm : Th/tá Huỳnh văn Phố vợ và 2 con , th/tá Đinh thế Khúc vợ và 2 con , th/si N V Khánh vợ và 5 con
Bà th/tá Phạm văn Lương pđ 259 và 2 con , tr/uy Nghiêu pđ 259 , bà Nguyển văn Thạch phi đoàn 817 , mẹ ,2 em và 3 con. Cọng thêm vợ
và 2 con của th/tá Thạnh vợ và 2 của th/tá Thu tất cả gồm 20 ngừơi lớn và 19 trẻ em trên một chuyến bay lịch sữ.


Celebrating Freedom in America aboard the USS Midway
Holiday Inn on the Bay
The Holiday Inn is located just a few short blocks from the USS Midway and walking distance to the great shopping, dining and nightlife of downtown San Diego and the Gaslamp District. Every room at this hotel has a private balcony offering fantastic views of the San Diego Bay or skyline. Enhance your San Diego vacation getaway with tickets to the Maritime Museum located directly across the street from the hotel or other favorite attractions like SeaWorld, the World Famous San Diego Zoo or the museums of Balboa Park. |
PACKAGE INCLUDES |
|
OPTIONAL ITEMS |
|
Holiday Inn on the Bay | ||
---|---|---|
San Diego, CA | ||
|
USS Midway Museum - Museum Admission | |||
---|---|---|---|
| |||
|
Maritime Museum of San Diego - General Admission | |||
---|---|---|---|
| |||
|
SeaWorld San Diego - SeaWorld San Diego 7-Day Pass | |||
---|---|---|---|
| |||
|
Passport to Balboa Park - Passport to Balboa Park with Best Value Zoo Admission | |||
---|---|---|---|
| |||
|
Museum of San Diego History - General Admission | |||
---|---|---|---|
| |||
|
Old Town Trolley/Seal Tour Combo Ticket - Old Town Trolley/Seal Tour Combo Ticket | |||
---|---|---|---|
| |||
|


DEPARTMENT OF THE NAVY -- NAVAL HISTORICAL CENTER
805 KIDDER BREESE SE -- WASHINGTON NAVY YARD
WASHINGTON DC 20374-5060
Chapter 5: The Final Curtain, 1973 - 1975
During the period from 29 March 1973 to 30 April 1975, the Defense Attaché Office (DAO), Saigon, administered the American military assistance to the Republic of Vietnam. Limited by the Paris Agreement to 50 or fewer military personnel, the activity was staffed predominantly by civilians and contractors. The DAO was responsible for providing supplies and material to the 42,000-man Vietnamese Navy, which operated 672 amphibious ships and craft, 20 mine warfare vessels, 450 patrol craft, 56 service craft, and 242 junks. The quality of personnel in the naval service remained adequate over the two-year period. A drastic cut in U.S. financial support, however, hurt the navy's overall readiness. The U.S. Congress appropriated only $700 million for fiscal year 1975, forcing the Vietnamese Navy to reduce its overall operations by 50 percent and its river combat and patrol activities by 70 percent. To conserve scarce ammunition and fuel, Saigon laid up over 600 river and harbor craft and 22 ships. The enemy did not target the waterways during 1973 and 1974, but such would not be the case in 1975 when the coastal areas of South Vietnam became the war's main operational theater.

Naval Evacuation of I and II Corps
The final test of strength between the Republic of Vietnam and its Communist antagonists that many observers had long predicted occurred in the early months of 1975. Seeking to erode the government's military position in the vulnerable II Corps area, on 10 March Communist forces attacked Ban Me Thuot, the capital of isolated Darlac Province, and routed the South Vietnamese troops there. The debacle convinced President Nguyen Van Thieu that even the strategic Pleiku and Kontum Provinces to the north could not be held and must be evacuated. Accordingly, on the fifteenth, government forces and thousands of civilian refugees began an exodus toward Tuy Hoa on the coast but that degenerated into a panicked flight when the enemy interdicted the main road. The enemy dispersed or destroyed many of the South Vietnamese II Corps units in this catastrophe.
These events set off a chain reaction as the demoralized South Vietnamese troops abandoned port after port along the South Vietnamese coast to swiftly advancing North Vietnamese forces. Learning of the disaster in II Corps and confused by contradictory deployment orders from Saigon, the defenders of I Corps also began to crack. Giving up Hue on 25 March, Vietnamese troops retreated in disorder toward Danang. The Vietnamese Navy rescued thousands of men cut off on the coast southeast of Hue, but heavy weather and the general confusion limited the sealift's effectiveness. On the previous day (24 March) government units evacuated Tam Ky and Quang Ngai in southern I Corps and also streamed toward Danang. Simultaneously, the navy transported elements of the 2d Division from Chu Lai to Re Island 20 miles offshore. With five North Vietnamese divisions pressing the remnants of the South Vietnamese armed forces and hundreds of thousands of refugees into Danang, order in the city disintegrated. Looting, arson, and riot ruled the city as over two million people sought a way out of the ever-closing trap.
During this period of growing chaos in South Vietnam, the U.S. Navy readied for evacuation operations. On 24 March, the Military Sealift Command (MSC), formerly the Military Sea Transportation Service, dispatched the following tugs, pulling a total of six barges, from Vung Tau toward Danang:
Asiatic Stamina
Chitose Maru
Osceola
Pawnee
Shibaura Maru
On 25 March, the following ships were alerted for imminent evacuation operations in South Vietnam:

SS American Racer
SS Green Forest
SS Green Port
SS Green Wave
SS Pioneer Commander
SS Pioneer Contender
SS Transcolorado
USNS Greenville Victory
USNS Sgt Andrew Miller
USNS Sgt. Truman Kimbro
Noncombatants were chosen for the mission because the Paris Agreement prohibited the entry of U.S. Navy or other military forces into the country.
With the arrival at Danang of Pioneer Contender on 27 March, the massive U.S. sea evacuation of I and II Corps began. During the next several days four of the five barge-pulling tugs and Sgt. Andrew Miller, Pioneer Commander, and American Challenger put in at the port. The vessels embarked U.S. Consulate, MSC, and other American personnel and thousands of desperate Vietnamese soldiers and civilians. When the larger ships were filled to capacity with 5,000 to 8,000 passengers, they individually sailed for Cam Ranh Bay further down the coast. By 30 March order in the city of Danang and in the harbor had completely broken down. Armed South Vietnamese deserters fired on civilians and each other, the enemy fired on the American vessels and sent sappers ahead to destroy port facilities, and refugees sought to board any boat or craft afloat. The hundreds of vessels traversing the harbor endangered the safety of all. Weighing these factors, the remaining U.S. and Vietnamese Navy ships loaded all the people they could and steamed for the south. MSC ships carried over 30,000 refugees from Danang in the four-day operation. American Challenger stayed offshore to pick up stragglers until day's end on 30 March, when the North Vietnamese overran Danang.
In quick succession, the major ports in II Corps fell to the lightly resisted Communist advance. Hampered by South Vietnamese shelling of Qui Nhon, Pioneer Commander, Greenville Victory, Korean-flag LST Boo Heung Pioneer, and three tugs were unable to load evacuees at this city, which fell on 31 March. The speed of the South Vietnamese collapse and the enemy's quick exploitation of it limited the number of refugees rescued from Tuy Hoa and Nha Trang. Before the latter port fell on 2 April, however, Boo Heung Pioneer and Pioneer Commander brought 11,500 passengers on board and put out to sea.
Initially, Cam Ranh Bay was chosen as the safe haven for these South Vietnamese troops and civilians transported by MSC. But, even Cam Ranh Bay was soon in peril. Between 1 and 4 April, many of the refugees just landed were reembarked for further passage south and west to Phu Quoc Island in the Gulf of Siam. Greenville Victory, Sgt. Andrew Miller, American Challenger, and Green Port each embarked between 7,000 and 8,000 evacuees for the journey. Pioneer Contender sailed with 16,700 people filling every conceivable space from stem to stern. Crowding and the lack of sufficient food and water among the 8,000 passengers on board Transcolorado led a number of armed Vietnamese marines to demand they be discharged at the closer port of Vung Tau. The ship's master complied to avoid bloodshed, but this crisis highlighted the need for the Navy to provide better security.
As the magnitude of the calamity in I and II Corps became apparent, the Seventh Fleet deployed elements of the Amphibious Task Force (Task Force 76) to a position off Nha Trang. Because of the political restrictions on the use of American military forces in South Vietnam and the availability of MSC resources, however, Washington limited the naval contingent, then designated the Refugee Assistance Task Group (Task Group 76.8), to a supporting role. For the most part, this entailed command coordination, surface escort duties, and the dispatch of 50-man Marine security details to the MSC flotilla at sea. By 2 April, the task group--Dubuque, Durham (LKA 114), Frederick (LST 1184), and the Task Force 76 flagship Blue Ridge (LCC 19)--was monitoring operations at Cam Ranh Bay and Phan Rang. That same night the first Marine security force to do so boarded Pioneer Contender. A second contingent was airlifted to Transcolorado on the fourth. Dissatisfied with the condition of reception facilities on Phu Quoc and ill-tempered after the arduous passage south, armed passengers in Greenville Victory forced the master to sail to Vung Tau. Guided missile cruiser Long Beach (CGN 9) and escort Reasoner (DE 1063) intercepted the ship and stood by to aid the crew, but the voyage and debarkation of passengers proceeded uneventfully. In addition, Commander Task Group 76.8 immediately concentrated Dubuque, guided missile destroyer Cochrane (DDG 21), storeship Vega (AF 59), and the three ships of Amphibious Ready Group Alpha at Phu Quoc to position security detachments on each of the MSC vessels and to resupply the refugees with food, water, and medicines. Naval personnel also served as translators to ease the registration process. By 10 April, all ships at Phu Quoc were empty, thus bringing to a close the intracoastal sealift of 130,000 U.S. and South Vietnamese citizens. With stabilization of the fighting front at Xuan Loc east of Saigon and the Communists preparation for the final offensive, the need to evacuate by sea diminished. By the fourteenth all naval vessels had departed the waters off South Vietnam and returned to other duties.
Eagle Pull
Meanwhile, the Seventh Fleet focused its attention on Cambodia, in imminent danger of falling to the Communist Khmer Rouge guerrillas. Since 1970, the United States had aided the government of President Lon Nol in its struggle with the indigenous enemy and with North Vietnamese forces arrayed along the border with South Vietnam. The American support included a bombing campaign launched from Navy carriers and Air Force bases as far away as Guam and the delivery to Phnom Penh of arms, ammunition, and essential commodities through airlift and Mekong River convoy. Material assistance to the 6,000-man Cambodian Navy included the transfer of coastal patrol craft, PBRs, converted amphibious craft for river patrol and mine warfare, and auxiliary vessels. Despite this aid, by early 1975 the Communists in Cambodia controlled every population center but Phnom Penh, the capital. As the enemy tightened his ring around the city, the resistance of Cambodian government forces began to crumble.
Concluding that it was only a matter of time before all was lost in Cambodia, American leaders prepared to evacuate American and allied personnel from Phnom Penh. Fleet commanders revised and updated long-standing plans and alerted their forces for this special mission, designated Operation Eagle Pull. On 3 March 1975, Amphibious Ready Group Alpha (Task Group 76.4), and the 31st Marine Amphibious Unit (Task Group 79.4) embarked and arrived at a designated station off Kompong Som (previously Sihanoukville) in the Gulf of Siam. By 11 April, the force consisted of amphibious ships Okinawa, Vancouver, and Thomaston (LSD 28), escorted by Edson (DD 946), Henry B. Wilson (DDG 7), Knox (DE 1052), and Kirk (DE 1087). In addition, Hancock disembarked her normal complement of fixed-wing aircraft and took on Marine Heavy Lift Helicopter Squadron (HMH) 463 for the operation. Anticipating the need to rescue as many as 800 evacuees, naval leaders decided that they needed all of the squadron's 25 CH-53, CH-46, AH-1J, and UH-1E helicopters and Okinawa's 22 CH-53, AH-1J, and UH-1Es of HMH-462. The amphibious group also carried the 2d Battalion, 4th Marines, which would defend the evacuation landing zone near the U.S. Embassy, and reinforced naval medical-surgical teams to care for any casualties. Land-based U.S. Air Force helicopters and tactical aircraft were also on hand to back up the naval effort. Commander U.S. Support Activities Group/7th Air Force (COMUSSAG) was in overall command of the evacuation operation.
On 7 April 1975, the American command put Amphibious Ready Group Alpha on three-hour alert and positioned the force off the Cambodian coast. In the early morning hours of 12 April Washington ordered execution of the daring mission. At 0745 local time, Okinawa began launching helicopters in three waves to carry the 360-man Marine ground security force to the landing zone. One hour later, after traversing 100 miles of hostile territory, the initial wave set down near the embassy and the Marines quickly established a defensive perimeter.
Within the next two hours, U.S. officials assembled the evacuees and quickly loaded them on Okinawa and Hancock helicopters. Because many already had left Cambodia by other means prior to the twelfth, the evacuees numbered only 276. The group included U.S. Ambassador John Gunther Dean, other American diplomatic personnel, the acting president of Cambodia, senior Cambodian government leaders and their families, and members of the news media. In all, 82 U.S., 159 Cambodian, and 35 other nationals were rescued.
By 1041 all the evacuees had been lifted out, and little more than one-half hour later the ground security force also was airborne and heading out to sea. At 1224 all aircraft and personnel were safely on board Amphibious Ready Group Alpha ships. Although one Khmer Rouge 75-millimeter shell landed near the embassy landing zone, no casualties were suffered during the entire operation. The following day, task group helicopters flew the evacuated personnel to Thailand and the naval force set sail for Subic Bay. Thus through detailed planning, preparation, and precise execution, the joint evacuation force successfully accomplished the military mission in Cambodia.
The Fall of South Vietnam
The experience gained in Operation Eagle Pull and in the refugee evacuations from South Vietnam's I and II Corps served the fleet well when the Republic of Vietnam, after 20 years of struggle, collapsed under the Communist onslaught. During the latter half of April, U.S. naval leaders prepared ships and men for the final evacuation of American and allied personnel from South Vietnam. The ships of the MSC flotilla were cleaned, restocked with food, water, and medicine; and deployed off Vung Tau in readiness. In addition, Marine security detachments embarked in each of the vessels and prepared to disarm boarding refugees and ensure order. Rincon (T-AOG-77) stood by to provide fuel to Vietnamese and American ships making the exodus from South Vietnam's waters.
The Seventh Fleet also marshalled its forces in the Western Pacific. Between 18 and 24 April 1975, with the loss of Saigon imminent, the Navy concentrated off Vung Tau a vast assemblage of ships under Commander Task Force 76.

Task Force 76
Blue Ridge (command ship)
Task Group 76.4 (Movement Transport Group Alpha)
Okinawa
Vancouver
Thomaston
Peoria (LST 1183)
Task Group 76.5 (Movement Transport Group Bravo)
Dubuque
Durham
Frederick
Task Group 76.9 (Movement Transport Group Charlie)
Anchorage (LSD 36)
Denver (LPD 9)
Duluth (LPD 6)
Mobile (LKA 115)

The task force was joined by Hancock and Midway, carrying Navy, Marine, and Air Force helicopters; Seventh Fleet flagship Oklahoma City; amphibious ships Mount Vernon (LSD 39), Barbour County (LST 1195), and Tuscaloosa (LST 1187); and eight destroyer types for naval gunfire, escort, and area defense. The Enterprise and Coral Sea carrier attack groups of Task Force 77 in the South China Sea provided air cover while Task Force 73 ensured logistic support. The Marine evacuation contingent, the 9th Marine Amphibious Brigade (Task Group 79.1), consisted of three battalion landing teams, four helicopter squadrons, support units, and the deployed security detachments.
After a dogged defense at Xuan Loc, the South Vietnamese forces defending the approaches to Saigon finally gave way on 21 April. With the outcome of the conflict clear, President Thieu resigned the same day. On the 29th, North Vietnamese and Viet Cong forces closed on the capital, easily pushing through the disintegrating Republic of Vietnam Armed Forces. Although U.S. and South Vietnamese leaders had delayed ordering an evacuation, for fear of sparking a premature collapse, the time for decision was now at hand.
At 1108 local time on 29 April 1975, Commander Task Force 76 received the order to execute Operation Frequent Wind (initially Talon Vise), the evacuation of U.S. personnel and Vietnamese who might suffer as a result of their past service to the allied effort. At 1244, from a position 17 nautical miles from the Vung Tau Peninsula, Hancock launched the first helicopter wave. Over two hours later, these aircraft landed at the primary landing zone in the U.S. Defense Attache Office compound in Saigon. Once the ground security force (2d Battalion, 4th Marines) established a defensive cordon, Task Force 76 helicopters began lifting out the thousands of American, Vietnamese, and third-country nationals. The process was fairly orderly. By 2100 that night, the entire group of 5,000 evacuees had been cleared from the site. The Marines holding the perimeter soon followed.
The situation was much less stable at the U.S. Embassy. There, several hundred prospective evacuees were joined by thousands more who climbed fences and pressed the Marine guard in their desperate attempt to flee the city. Marine and Air Force helicopters, flying at night through ground fire over Saigon and the surrounding area, had to pick up evacuees from dangerously constricted landing zones at the embassy, one atop the building itself. Despite the problems, by 0500 on the morning of 30 April, U.S. Ambassador Graham Martin and 2,100 evacuees had been rescued from the Communist forces closing in. Only two hours after the last Marine security force element was extracted from the embassy, Communist tanks crashed through the gates of the nearby Presidential Palace. At the cost of two Marines killed in an earlier shelling of the Defense Attaché Office compound and two helicopter crews lost at sea, Task Force 76 rescued over 7,000 Americans and Vietnamese.
Meanwhile, out at sea, the initial trickle of refugees from Saigon had become a torrent. Vietnamese Air Force aircraft loaded with air crews and their families made for the naval task force. These incoming helicopters (most fuel-starved) and one T-41 trainer complicated the landing and takeoff of the Marine and Air Force helicopters shuttling evacuees. Ships of the task force recovered 41 Vietnamese aircraft, but another 54 were pushed over the side to make room on deck or ditched alongside by their frantic crews. Naval small craft rescued many Vietnamese from sinking helicopters, but some did not survive the ordeal.
This aerial exodus was paralleled by an outgoing tide of junks, sampans, and small craft of all types bearing a large number of the fleeing population. MSC tugs Harumi, Chitose Maru, Osceola, Shibaura Maru, and Asiatic Stamina pulled barges filled with people from Saigon port out to the MSC flotilla. There, the refugees were embarked, registered, inspected for weapons, and given a medical exam. Having learned well from the earlier operations, the MSC crews and Marine security personnel processed the new arrivals with relative efficiency. The Navy eventually transferred all Vietnamese refugees taken on board naval vessels to the MSC ships.
Another large contingent of Vietnamese was carried to safety by a flotilla of 26 Vietnamese Navy and other vessels. These ships concentrated off Son Island southwest of Vung Tau with 30,000 sailors, their families, and other civilians on board.
On the afternoon of 30 April, Task Force 76 and the MSC group moved away from the coast, all the while picking up more seaborne refugees. This effort continued the following day. Finally, when this human tide ceased on the evening of 2 May, Task Force 76, carrying 6,000 passengers; the MSC flotilla of Sgt Truman Kimbro, Sgt Andrew Miller, Greenville Victory, Pioneer Contender, Pioneer Commander, Green Forest, Green Port, American Challenger, and Boo Heung Pioneer, with 44,000 refugees; and the Vietnamese Navy group set sail for reception centers in the Philippines and Guam. Thus ended the U.S. Navy's role in the 25-year American effort to aid the Republic of Vietnam in its desperate fight for survival.

The final test of strength between the Republic of Vietnam and its Communist antagonists that many observers had long predicted occurred in the early months of 1975. Demoralized South Vietnamese troops abandoned port after port along the South Vietnamese coast to swiftly advancing North Vietnamese forces. With five North Vietnamese divisions pressing the remnants of the South Vietnamese armed forces and hundreds of thousands of refugees into Danang, order in the city disintegrated. During this period of growing chaos in South Vietnam, the U.S. Navy readied for evacuation operations. On 25 March 1975, a number of ships were alerted for imminent evacuation operations in South Vietnam. Noncombatants were chosen for the mission because the Paris Agreement prohibited the entry of US Navy or other military forces into the country.
With the arrival at Danang of Pioneer Contender on 27 March 1975, the massive U.S. sea evacuation of I and II Corps began. During the next several days four of the five barge-pulling tugs and Sgt. Andrew Miller, Pioneer Commander, and American Challenger put in at the port. The vessels embarked U.S. Consulate, MSC, and other American personnel and thousands of desperate Vietnamese soldiers and civilians. When the larger ships were filled to capacity with 5,000 to 8,000 passengers, they individually sailed for Cam Ranh Bay further down the coast. Hampered by South Vietnamese shelling of Qui Nhon, Pioneer Commander, Greenville Victory, Korean-flag LST Boo Heung Pioneer, and three tugs were unable to load evacuees at this city, which fell on 31 March. The speed of the South Vietnamese collapse and the enemy's quick exploitation of it limited the number of refugees rescued from Tuy Hoa and Nha Trang. Before the latter port fell on 2 April, however, Boo Heung Pioneer and Pioneer Commander brought 11,500 passengers on board and put out to sea.
On the evening of 2 May 1975 the MSC flotilla of Sgt Truman Kimbro, Sgt Andrew Miller, Greenville Victory, Pioneer Contender, Pioneer Commander, Green Forest, Green Port, American Challenger, and Boo Heung Pioneer, with 44,000 refugees, set sail for reception centers in the Philippines and Guam. Thus ended the 25-year American effort to aid the Republic of Vietnam in its fight for survival.
















Subscribe to:
Posts (Atom)